Designed By: ehsanibnzaid


Wednesday, July 27, 2005

ISU PELACURAN: DR. HARON DIN TEGUR DR. MASHITAH

Majlis Syura Ulama PAS memandang serius jawapan Setiausaha Parlimen di Jabatan Perdana, Dato' Dr Mashitah Ibrahim yang disiarkan dalam Harian Metro dan bimbang kalau-kalau ianya ada kaitan dengan usaha untuk menghalalkan pelacuran di negara ini.
Timbalan Mursyidul Am PAS, Dato' Dr Haron Din berkata, "kita bimbang kalau-kalau ianya satu 'projection' untuk menghalalkan sesuatu perkara."
Katanya, Majlis Syura yang bermesyuarat 10 Julai lalu memandang berat jawapan Dr Mashitah ini kerana ia boleh menggalakkan pelacuran di negara ini.
Ini terbukti, selepas tiga hari kenyataan Dr Masitah itu disiarkan, akhbar yang sama, Harian Metro pada 22 Jun menyiarkan berita bertajuk "GRO DICEKUP JUAL TUBUH".
Antara kandungan laporan itu adalah kenyataan seorang GRO yang ditangkap berkata:
"Dia menghadapi kesempitan wang untuk menyara lima anak termasuk seorang daripadanya mengalami demam campak dan memerlukan wang segera untuk membeli ubat."
Kata Dr Haron Din, kebimbangan beliau itu datangnya dari keadaan soal jawab agama yang disiarkan dalam akhbar Harian Metro itu di mana jawapan Dr Mashitah tidak menjurus kepada soalannya tetapi jawapan tambahan.
Menurutnya, jawapan yang diberikan Mashitah, menghalalkan pelacuran jika terpaksa, dalam ruangan Mimbar Metro yang disiarkan pada 19 Jun itu, tidak ada kaitan dengan soalan asalnya.
"Dalam soalannya, orang bernama Razin, Kuala Lumpur itu bertanya, adakah kehidupan dan pendidikan anak yang membesar dengan wang begini (pelacuran kerana desakan hidup) akan mendapat keberkatan Allah?
"Adakah anak yang mengetahui pekerjaan ibunya tetapi masih menggunakan wang itu akan turut berdoasa."
Tetapi, kata Dr Haron Din, Mashitah menjawab perkara yang dilakukan dalam suasana darurat terlepas daripada hukuman biasa iaitu tidak berdosa.
Sehubungan itu, beliau bimbang kalau-kalau jawapannya itu untuk tujuan tertentu berikutan negara sekarang sedang membincangkan soal memberikan kondom dan jarum suntikan percuma untuk mengelak penyebaran HIV dan Aids.
Bagi Haron Din, bekas Profesor Pengajian Islam Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) itu, dalam fekah, ada dua istilah 'terpaksa' yang digunakan iaitu 'ikrah' dan 'idztirar' yang kedua-duanya bermaksud terpaksa.
Kedua-duanya akan diberikan kelonggaran sementara iaitu rukhsah.
Dalam Al Quran pula, katanya, ada tiga tempat sahaja dibincangkan perkara ini, iaitu Surah al-Baqarah 173, al-An'am (145) dan an-Nahli (135).
Ketiga-tiganya membincangkan soal terpaksa makan makanan haram untuk hidup dan menuturkan perkataan kufur untuk selamatkan nyawa.
"Ketiga-tiganya tidak langsung membincangkan soal menghalalkan penzinaan (melacurkan diri)," kata beliau.

Yang Menulis:
DR. HARON DIN
Harakahdaily

21 Comments:

Anonymous zalisa said...

please contact my ym. ada perkara yg ingin saya bicarakan. maaf saya menulis di sini. tapi saya memang perlukan pertolongan saudara. my ym is: zalisa_maz

10:22 AM  
Blogger Rockerz said...

Hai, Di antara banyak blog yang saya lawati hari ini, blog anda antara yang hebat. Saya akan bookmark blog anda!

Saya ada website jana wang automatik. Peluang jana wang automatik di sini.

Lawatilah website saya bila ada masa lapang :-)

10:28 AM  
Blogger Karl Hiunzm said...

Hai, Di antara banyak blog yang saya lawati hari ini, blog anda antara yang hebat. Saya akan bookmark blog anda!

Saya ada website kaya dengan cepat. Peluang kaya dengan cepat di sini.

Lawatilah website saya bila ada masa lapang :-)

1:27 AM  
Blogger Jeego said...

Hai, Anda mempunyai blog yang hebat! Saya akan bookmark blog anda!

Saya ada website cara mudah buat wang. Peluang cara mudah buat wang di sini.

Lawatilah website saya bila ada masa lapang :-)

5:48 PM  
Blogger Rockerz said...

Hai, Di antara banyak blog yang saya lawati hari ini, blog anda antara yang hebat. Saya akan bookmark blog anda!

Saya ada website cara mudah buat wang. Peluang cara mudah buat wang di sini.

Lawatilah website saya bila ada masa lapang :-)

10:21 AM  
Blogger Karl Hiunzm said...

Hai, Anda mempunyai blog yang hebat! Saya akan bookmark blog anda!

Saya ada website kerja dari rumah. Peluang kerja dari rumah di sini.

Lawatilah website saya bila ada masa lapang :-)

3:00 PM  
Blogger Jeego said...

Hai, Anda mempunyai blog yang hebat! Saya akan bookmark blog anda!

Saya ada website peluang perniagaan di rumah. Peluang peluang perniagaan di rumah di sini.

Lawatilah website saya bila ada masa lapang :-)

5:20 AM  
Blogger Khairul Nizam Zainon said...

Hai, Anda mempunyai blog yang hebat! Saya akan bookmark blog anda!

Saya ada website cara mudah buat wang. Peluang cara mudah buat wang di sini.

Lawatilah website saya bila ada masa lapang :-)

7:07 PM  
Blogger Karl Hiunzm said...

Hai, saya suka membaca blog untuk menambah ilmu dan maklumat. Setiap hari sekurang-kurangnya saya lawat 20 blog. Blog anda adalah antara yang paling menarik untuk hari ni. Keep up the good work!

Terlanjur saya di sini, tahukah anda apa yang BOLEH MENJADIKAN ANDA KAYA. Sistem Menjana Wang Secara Automatik. Pendaftaran Percuma. Peluang peluang perniagaan di rumah di sini.

9:26 AM  
Blogger Karl Hiunzm said...

Hai, Anda mempunyai blog yang hebat! Saya akan bookmark blog anda!

Saya ada website kaya dengan cepat. Peluang kaya dengan cepat di sini.

Lawatilah website saya bila ada masa lapang :-)

1:49 AM  
Blogger Khairul Nizam Zainon said...

Hai, Anda mempunyai blog yang hebat! Saya akan bookmark blog anda!

Saya ada website peluang perniagaan di rumah. Peluang peluang perniagaan di rumah di sini.

Lawatilah website saya bila ada masa lapang :-)

3:05 AM  
Blogger Khairul Nizam Zainon said...

Hai, Anda mempunyai blog yang hebat! Saya akan bookmark blog anda!

Saya ada website jana wang automatik. Peluang jana wang automatik di sini.

Lawatilah website saya bila ada masa lapang :-)

12:22 AM  
Blogger Jeego said...

Hai, Anda mempunyai blog yang hebat! Saya akan bookmark blog anda!

Saya ada website kaya dengan cepat. Peluang kaya dengan cepat di sini.

Lawatilah website saya bila ada masa lapang :-)

10:50 PM  
Blogger Rockerz said...

Hai, Anda mempunyai blog yang hebat! Saya akan bookmark blog anda!

Saya ada website peluang perniagaan di rumah. Peluang peluang perniagaan di rumah di sini.

Lawatilah website saya bila ada masa lapang :-)

7:45 PM  
Blogger Rockerz said...

Hai, Di antara banyak blog yang saya lawati hari ini, blog anda antara yang hebat. Saya akan bookmark blog anda!

Saya ada website kerja dari rumah. Peluang kerja dari rumah di sini.

Lawatilah website saya bila ada masa lapang :-)

3:01 AM  
Blogger Karl Hiunzm said...

Hai, Di antara banyak blog yang saya lawati hari ini, blog anda antara yang hebat. Saya akan bookmark blog anda!

Saya ada website kerja dari rumah. Peluang kerja dari rumah di sini.

Lawatilah website saya bila ada masa lapang :-)

8:27 PM  
Blogger Jeego said...

Hai, Anda mempunyai blog yang hebat! Saya akan bookmark blog anda!

Saya ada website cara mudah buat wang. Peluang cara mudah buat wang di sini.

Lawatilah website saya bila ada masa lapang :-)

2:28 AM  
Blogger Rockerz said...

Hai, Di antara banyak blog yang saya lawati hari ini, blog anda antara yang hebat. Saya akan bookmark blog anda!

Saya ada website cara mudah buat wang. Peluang cara mudah buat wang di sini.

Lawatilah website saya bila ada masa lapang :-)

2:36 AM  
Blogger Rockerz said...

Hai, Di antara banyak blog yang saya lawati hari ini, blog anda antara yang hebat. Saya akan bookmark blog anda!

Saya ada website jana wang automatik. Peluang jana wang automatik di sini.

Lawatilah website saya bila ada masa lapang :-)

1:30 AM  
Blogger Karl Hiunzm said...

Hai, Anda mempunyai blog yang hebat! Saya akan bookmark blog anda!

Saya ada website kaya dengan cepat. Peluang kaya dengan cepat di sini.

Lawatilah website saya bila ada masa lapang :-)

8:56 AM  
Blogger ratu untung said...

Banyak dari kita mencari pinjaman baik di internet dan jalan, dan banyak yang akhirnya mendapatkan apa-apa, beberapa akhir sampai ditipu. Apakah Anda berhenti untuk bertanya pada diri sendiri mengapa?
Mengapa orang lain menerima pinjaman dan Anda tidak?
Mengapa orang lain membayar utang mereka dengan pinjaman cepat dan Anda berakhir memiliki lebih?
Mengapa individu, investor, pengusaha, pengusaha e.t.c mendapatkan modal kerja cepat dan Anda akhirnya mendapatkan apa-apa?

Untuk semua pertanyaan ini, hanya ada satu jawaban, yang Anda cari pinjaman dari sumber yang salah.
sumber saya sendiri Clara Pinjaman, dan bersyukur kepada Tuhan, saya berhasil pada akhirnya, saya mendapat pinjaman yang saya telah mencari begitu lama untuk meningkatkan bisnis saya.
Mereka membantu saya dengan pinjaman bunga 3% dari Kantor Wilayah Asia mereka.
Hubungi mereka sekarang untuk pinjaman yang yang Anda mendambakan dan mereka tidak akan mengecewakan Anda:

Email: Claraloan@financier.com
Tel: +15104174282

11:51 AM  

Post a Comment

<< Home